Зміївська районна рада

20.05.2020

Переглядів: 761

20 травня 2020 року голова районної ради Тетяна Тімофєєва взяла участь в нараді голови Зміївської РДА Павла Голоднікова щодо новел в законодавстві про надання соціальних послуг, а саме: Закону України «Про соціальні послуги» № 2671-VIII від 17.01.2019 року, що набрав чинності з 1 січня 2020 року (далі – Закон).

До обговорення приєдналися керівники відповідних служб – начальник управління соціального захисту населення Світлана Повідерна, директор комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Надія Веретеннікова, директор комунального закладу “Зміївський районний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді» Наталія Проскурня, керуюча справами виконавчого апарату районної ради Олена Пилипенко.

Цей Закон дійсно вводить безліч нововведень як в системі організації, так і в системі надання послуг. Зокрема:

  • розподіляються повноваження між органами державної влади та місцевого самоврядування – законом визначено три рівні відповідальних органів: державний (Мінсоцполітики, Державна соціальна служба), регіональний (обласний, м. Київ та Севастополь), місцевий (місто обласного значення, район, ОТГ).
  • вводяться базові соціальні послуги – 17 соціальних послуг, отримання яких гарантується на місцевому рівні кожному громадянину;
  • запроваджується ведення випадку – структурована система надання соціальних послуг, яка починається з аналізу заяви та оцінки потреб і закінчується оцінкою якості надання послуг;
  • передбачаються екстрені (кризові) соціальні послуги – послуги, які надаються невідкладно у зв’язку з загрозою життю та здоров’ю та до яких не застосовується ведення випадку;
  • запускається Реєстр отримувачів і надавачів соціальних послуг – автоматизована система, яка полегшить організацію роботи щодо надання соціальних послуг;
  • створюється класифікатор соціальних послуг – нормативно-правовий акт Мінсоцполітики, який визначає перелік соціальних послуг, що надаються відповідно до Закону.

Відповідно до статті 28 нового Закону про соціальні послуги, соціальні послуги надаються за рахунок бюджетних коштів, з установленням диференційованої плати або за рахунок отримувача соціальних послуг або третіх осіб.

1) За рахунок бюджетних коштів (безоплатно) соціальні послуги надаються:

  • особам, які постраждали від торгівлі людьми і отримують соціальну допомогу відповідно до законодавства у сфері протидії торгівлі людьми;
  • особам, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі;
  • дітям з інвалідністю;
  • особам з інвалідністю I групи;
  • дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа віком до 23 років;
  • сім’ям опікунів, піклувальників, прийомним сім’ям, дитячим будинкам сімейного типу, сім’ям патронатних вихователів;
  • дітям, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі захворювання, розлади, вади;
  • усім громадянам, середньомісячний сукупний дохід яких менший двох прожиткових мінімумів;
  • усім громадянам – соціальні послуги з інформування, консультування, надання притулку, представництва інтересів, перекладу жестовою мовою, а також соціальні послуги, що надаються екстрено (кризово).

2) З установленням диференційованої плати соціальні послуги надаються громадянам, середньомісячний сукупний дохід яких перевищує два прожиткові мінімуми, але не перевищує чотири прожиткові мінімуми.

3) За рахунок отримувача соціальних послуг або третіх осіб соціальні послуги надаються:

  • отримувачам соціальних послуг, середньомісячний сукупний дохід яких перевищує чотири прожиткові мінімуми для відповідної категорії осіб;
  • понад обсяги, визначені державним стандартом соціальних послуг.

Порівняльну таблицю можна переглянути за посиланням.

Відповідно до статті 1 нового Закону, надавачі соціальних послуг – це юридичні та фізичні особи, ФОП, включені до розділу «Надавачі соціальних послуг» Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг. Статтею 13 нового Закону передбачено, що надавачі соціальних послуг провадять свою діяльність відповідно до законодавства про соціальні послуги, на підставі установчих та інших документів, якими визначено перелік соціальних послуг та категорії осіб, яким надаються такі послуги, за умови забезпечення їх відповідності критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, встановленим Кабінетом Міністрів України. На жаль, Реєстр надавачів та отримувачів соціальних послуг відсутній.

Відповідно до статті 13 нового Закону, керівник надавача соціальних послуг державного/комунального сектору призначається на посаду на конкурсній основі за контрактом. По-перше, ця норма не передбачає зміну «старих» керівників надавачів соціальних послуг. По-друге, Кабмін поки не затвердив відповідні Положення та Порядок, тому з 1 січня обирати нових керівників без порушення законодавства не можна. Проте ця норма не розповсюджується на призначення нових заступників керівника, які одночасно можуть виконувати обов’язки керівника відповідно до чинного законодавства.

Відповідно до нового Закону, фізичні особи можуть надавати соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній та непрофесійній основі. Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на непрофесійній основі, незалежно від кількості осіб, за якими здійснюється догляд, розраховується як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, встановленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи - надавача соціальної послуги за попередніх шість місяців, що передують місяцю подання заяви про згоду надавати соціальні послуги. Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, визначається з розрахунку 70 % мінімальної заробітної плати у погодинному розмірі за одну годину догляду за однією особою, але не більше 360 годин на місяць.

Підзаконні акти, які регулюють виплату компенсації за догляд фізичним особам, надають соціальні послуги, також відсутні. Чинний Порядок призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, затверджений постановою КМУ від 29.04.2004 № 558, не відповідає новому Закону про соціальні послуги та не рекомендується для використання з 1 січня.

Відповідно до нового Закону про соціальні послуги, середньомісячний сукупний дохід отримувача соціальних послуг визначається за попередні шість місяців, що передують місяцю звернення за наданням соціальних послуг, та обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу його сім’ї на кількість членів сім’ї, які включаються до її складу. Методика обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Водночас частина нормативно-правових актів, необхідних для надання соціальних послуг, досі відсутня. Уряд та Мінсоцполітики не встигли прийняти усі норми, тому виникають проблеми із практичною реалізацією Закону. Про складність впровадження нового Закону у зв’язку з відсутністю методики визначення сукупного доходу одностайно наголосили доповідачі, присутні на нараді.



« повернутися до списку новин